Erebus by Michael Palin - Moje malé knihy

pondělí 1. dubna 2019

Erebus by Michael Palin

Erebus - řecký bůh věčné tmy... nejhlubší a nejtemnější podsvětí...
Královský bombový trojstěžník, který se roku 1848 ztratil při průzkumné expedici v Arktidě.
Záhadným, dobrodružným, ale i velice smutným příběhem z britské historie vás provede cestovatel Michael Palin.
   

               Autor:                    Michael Palin

                Žánr:                     populárně naučná/historie

                Počet stran:          352

                Nakladatelstí:       Pangea 2019

                Hodnocení DK:     zatím bez hodnocení



„... máme sůl v krvi, potu a slzách. Jsme spjatí s oceánem. A až se vrátíme do moře... půjdeme tam, odkud jsme přišli.




Něco málo o autorovi:



1943
Michael Palin je známý zejména jako jeden ze šesti členů legendární komediální skupiny Monty Python. Věnuje se však také psaní knih a natáčení dokumentárních filmů. Mezi nejvýznamnější televizní pořady, které natočil pro BBC, patří cyklus Great Railway Journeys. Do knižní podoby převedl své úspěšné cestopisy: Cesta kolem světa za 80 dní, Od pólu k pólu, Kolem dokola, Hemingwayovo dobrodružství a Sahara.


Něco málo o knize:


Díky nabídce přečíst si příběh dřív, mám pouze reading copy v broži, ale co je mi známo, měla by  vyjít na konci dubna v pevné vazbě. Text je doplněn o velké množství fotek, zachovalých dokumentů a map.
Nádherný obrázek na obálce ve mě evokuje dobrodružství a hned jak jsem ji poprvé spatřila, připomněla mi knihy Julese Verna z edice Omega a opravdu hodně mě navnadila na čtení. Vyjde tedy pod nakladatelskou značkou Pangea pravděpodobně 30.4.2019 - již nyní lze předobjednat na eshopu Knihy Dobrovský.


Něco málo příběhu:


Knihu bych rozdělila na tři části
1. Před Erebem
2. Expedice Antarktida
3. Expedice Arktida - pátrání

HMS Erebus - královská bombardovací loď, postavena roku 1826 se společně se svou sesterskou lodí Terrorem vydává vstříc oceánům, aby svou posádku dopravila na místa, kam ještě žádný cestovatel nevkročil. Kapitáni obou lodí, jednotliví velitelé expedicí i obyčejní námořníci se na vlastní nebezpečí rozhodnou navštívit nejodlehlejší kouty světa a v zájmu vědy probádat neprobádané.
Výpravy na Antarktidu pod vedením kapitána Jamese Clarka Rosse (1839-43) dopadnou velice dobře, a tak je Erebus připravován na další vědeckou, ale mnohem nebezpečnější plavbu - tentokrát expedici sira Johna Franklina (1845),  která je zaměřena na zmapování posledních neznámých 160 km mezi východem a západem - průjezd spojující  Atlantský a Tichý oceán. Zde však dochází k neočekávaným událostem a obě lodě i s posádkou mizí z povrchu zemského.
Po skoro 166 letech hledání a vymýšlení teorií o tom, co se pravděpodobně stalo, je Erebus nalezen a Michael Palin dává dohromady jedinečné dílo - o velkých lodích a podle mě - o ještě větších mužích.
Pojďte si přečíst jejich celý příběh...

Výpisy z deníků členů posádky

ANTARKTIDA



  Joseph Dalton Hooker - pomocný lékař

Mezi námi důstojníky nebylo žádným tajemstvím, že se nám představa vyhlídek naprosté jednotvárnosti a bídného života, které nás čekaly, zcela protiví a že ani na jedné lodi není člověk, který by se nevzdal svého platu, kdyby to znamenalo, že nás ta oběť se ctí vypraví na kterékoliv jiné místo. 
... ode dne, kdy vyplujeme z přístavu, do dne, kdy znovu spustíme kotvu, neexistuje žádná radost. 
(z dopisů otci, které nepodléhaly Admiralitě - do deníku by něco takového napsat nemohl)




   Robert McCormick - lékař

Jsme ve Van Diemanově zemi, a tak si nemůžu pomoct a přemýšlím... kolik ji už spatřilo nešťastných duší... s kypícím srdcem a tesklivou předtuchou, že tu stráví zbytek svých dní jako vyhnanci společnosti, které vyštvali z domoviny, odtrhli od manželek, rodičů, přátel i každého pouta, jež člověka váže k marnivému, pozemskému světu. Odvrátil jsem se od toho výjevu a vděčně si připomněl, jak dobře se mám ve srovnání s tisíci jiných lidí.


ARKTIDA



   James Fairholm - poručík

Nikdy jsem neviděl nic krásnějšího než scenérii včerejší noci, když jsme proplouvali úzkými kanály mezi zdejšími ostrůvky. Na těch není pěkného nic, jsou úplně holé, ale obloha a moře připomínaly sklo a skoro se vyrovnaly Smyrenskému zálivu.




                                               
        James Fitzjames - vedoucí výzkumu

      Jsem ospalý a unavený, ale nechtěl jsem ulehnout bez toho, abych nejdřív napsal o prvním dni, kdy jsme zahlédli Arktidu. Vzduch je tu lahodně chladný a osvěžující, všichni mají dobrou náladu a jsou laskavý k sobě i k druhým. Celý den jsem strávil na palubě pozorováním...




      „... ať si každý představí zamrzlou loď s palubou pokrytou sněhem hlubokým třicet čísel... teplotu mínus 30 nebo 40 stupňů se silným větrem... návěj jemného sněhu..., který se prodere dovnitř a všechno pokryje, zatímco vítr skučí v plachtoví: tohle ať si představí spolu s jedinou svíčkou ukrytou v lucerně ozařující zakrytou palubu, pět nebo šest důstojníků přecházejících na pravoboku v tlumeném hovoru a dvacet či třicet dokonale mlčenlivých mužů na levoboku, zamuchlaných až po uši, pokrytých sněžným popraškem či zmrzlou párou... pak bude mít pojem o tom, jak takový zimní den často vypadal.


      Celkové hodnocení:


      Tak jo, pojďme si hned na začátek přiznat, že nejsem moc velkým čtenářem naučné literatury - už vůbec ne historie (maximálně někdy kouknu na knihy o výživě, zahradničení a osobním rozvoji, ale to je tak všechno). Na základní škole mě vždycky nejvíc bavil dějepis. Na střední zase dějiny umění. A teď? Čím jsem starší, tím míň se zajímám o minulost.. Mám ráda Titanic, to jo, ale královská průzkumná loď a její záhadné zmizení v Arktidě je úplně jiný level.
      Když se vyskytla možnost si knihu přečíst předčasně jako reading copy, řekla jsem si A proč jako ne? Už bych s tím svým nezájmem o opravdové světy měla něco dělat (myšleno non-fiction)!“ A vyplatilo se! Díky pár předchozím knihám a především hlavně díky Erebu, mi začíná docházet, že literatura faktu není vůbec tak nudná, jak jsem si vždycky myslela. Ona totiž může hodně bavit - kór, když je to napůl historický román
      Příběh mě pohltil úplně od začátku a dal mi šanci knihu odložit pouze dvakrát.
      Četli jste Dvacet tisíc mil pod mořem od Julese Verna? A líbilo se? Tak to tenhle příběh budete milovat. Začátek a první expedice Erebu a Terroru do Antarktidy mi hrozně moc připomínal vyplutí fregaty Abraham Lincoln na dobrodružnou výpravu za bájným tvorem, s přítomností profesora Aronnaxe na palubě, který ji celou zasvětil ne tak lovení velryb, jako vědě celkově - asi tak jako kapitán Ross byl během cesty posedlý ne tolik objevováním nového, jako magnetickými póly.
      U čtení se také skvěle procvičí kromě historie i zeměpis, jelikož je kniha ozvláštněna o spoustu krásných map se zakreslenými plavbami lodí - já jsem se pořád musela vracet a koukat, kde přesně se nachází, kam se chystají, kde bude další zastávka (no jo, u toho jsem strávila nejdelší čas - prohlížení obrázků a zkoumání okolí mě bavilo asi nejvíc) .. Jsou zde i popsány místa, kolem kterých Erebus s Terrorem proplouvají - např. místo internace Napoleona Bonaparte po porážce v bitvě u Waterloo na Svaté Heleně, námořní základna Simonstown na mysu Dobré naděje...  Zároveň většinu z míst navštěvuje i Palin cca 170 let poté a popisuje, jak vypadají dnes a jak se od doby, kdy se zde nacházela posádka lodí změnily. 
      Já se vůbec nedivím, že byla kniha v Británii takovým hitem! Vždyť mapuje cestu jejich lodi, jejich občanů a hlavně dává nahlédnout do velice zajímavé a záhadné části jejich historie. Ale zase, úplně si nemyslím, že se setká s tak velkými ohlasy i u nás v České republice, jelikož tolik milovníků ztracených lodí nebo anglické historie tu pravděpodobně mít nebudeme.
      Celkové hodnocení je tedy asi úplně jasné - mě se kniha velice líbila. Obsahuje opravdu hodně detailní popisy a přesná data a já jsem ráda, že jsem se dozvěděla něco nového a mnohem víc podrobnějšího o Erebu a jeho cestě. 
      Určitě jako u každé naučné knihy musíte být na 100% v pozoru, aby vám neutekl nejmenší detail. I když jsem se trošku bála, nebylo čeho a Erebus je nyní mým novým oblíbeným diskuzním tématem. Takže si o něm koukejte přečíst, ať si nemusím povídat sama!



       Mínusy:


      I když byly dvě, do podvědomí lidí - i do této knihy vstoupila jako hlavní jenom jedna - Erebus. Je více důležitá - samozřejmě, ale hodně mě mrzí (možná i maličko štve), že byl Terror, který stihl úplně stejný osud tak moc utlačován a nedostal větší příležitost.
      Páni, těch jmen! Knize by určitě neuškodilo, kdyby ke všem těm propracovaným detailům (jako jsou fotografie, mapy) obsahovala i seznam jmen a jejich hodností na jednotlivých expedicích. Vzhledem k tomu, že se dějová linka pohybuje desetiletími, objevuje se zde také velké množství osob a je velmi nelehký úkol si je všechny zapamatovat. Protože, pokud knihu odložíte (a to netvrdím, že naschvál - většinou prostě jenom není čas), už fakt nemáte tušení, kdo že to je ten George Back nebo John Torrington - mimochodem, jeho fotku fakt vidět nechceteTakže jo, seznam posádky ROZHODNĚ chyběl.

                                                                                                                                                                                

                                 Moje hodnocení:                                          ⭐⭐⭐⭐



      Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský


      zdroj obrázků databazeknih.cz a Wiki
      zdroj životopis databazeknih.cz

      Žádné komentáře:

      Okomentovat